T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / TEPEBAŞI - Kazım Karabekir İmam Hatip Ortaokulu

Haccın Sembolik İbadetlerinin Anlamları

Sıra No

Proje Adı

Proje Türü

Proje Alanı

Amaç/Özet/Araştırma Yöntemi

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Haccın sembolik ibadetlerinin anlamları

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İnceleme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

PROJE AMACI: İbadetler, Allah nasıl emretti ve elçisi nasıl gösterdi ise öyle yapılır. Müslüman ibadetleri Allah ve Resulünün bize sunduğu program dâhilinde yerine getirir. İbadetlerin şekil ve yerine getiriliş biçimleri önemlidir. Fakat bunun yanında, ibadetleri anlamlandırmak ibadetin özünün ve ruhunun yakalanabilmesi için önemlidir. Dolayısıyla, onların şekillerinin ve yerine getiriliş biçimlerinin öğrenilmesi kadar, hikmetlerinin de anlaşılmaya çalışılması bir ihtiyaçtır. Özellikle de hac gibi bünyesinde pek çok sembolik anlamlı fiili bulunan ibadetlerin özünün ve ruhunun yakalanabilmesi açısından bu ayrı bir önem taşımaktadır. Zira hac, baştan sona sembollerle dolu bir ibadettir. Bir semboller haritasıdır âdeta. Tavaf, sa?y, şeytan taşlama, Arafat?ta vakfe vb. hac ile ilgili fiil ve davranışların hepsi de sembolik ve tarihsel anlamlar taşımaktadır. Bu inceleme projemizde hacda yapılan bu ibadetlerin, tarihte hangi Peygamber döneminden kaldığını, hangi olaylar üzere Allah?ın ibadet kıldığını, kısaca tarihi arka planını inceleyerek tarihsel olarak anlamlandırmayı ve hikmetlerini incelemeyi hedefledik. Böylece kişinin ibadeti eda ederken yaptıklarını anlamlandırmasını amaçladık. Amacımız mükemmel bir çalışmadan ziyade, öğrencilerle birlikte ortak bir projeye imza atarak öğrenciyi aktife etmektir.

 

PROJE ÖZETİ: Hac, baştan sona sembollerle dolu bir ibadettir. Bir semboller haritasıdır âdeta. Tavaf, sa?y, şeytan taşlama, Arafat?ta vakfe vb. hac ile ilgili fiil ve davranışların hepsi de sembolik anlamlar taşımakta ve yapılan bazı ibadetlerin tarihsel anlamları vardır. Dıştan bakıldığında sembolik davranışlar şeklinde gözüken hacdaki her fiil ve davranışın bir anlamı ve mümini eğitici ve bilinçlendirici bir yönü vardır. Hacda yapılan bu ibadetlerin şekillerinin ve yerine getiriliş biçimlerinin öğrenilmesi kadar, hikmetleri ve tarihsel anlamlarının da öğrenilmeye çalışılması bir ihtiyaçtır. Özellikle de hac gibi bünyesinde pek çok sembolik anlamlı fiili bulunan ibadetlerin özünün ve ruhunun yakalanabilmesi açısından önemlidir. Bu inceleme projemizde hacda yapılan bu ibadetlerin, tarihte hangi Peygamber döneminden kaldığını, hangi olaylar üzere Allah´ın ibadet kıldığını, kısaca tarihi arka planını inceleyerek tarihsel olarak anlamlandıracağız ve hikmetlerini inceleyeceğiz.

 

PROJE YÖNTEMİ: İnceleme projemizde öncelikli olarak, inceleme yapılacak olan konunun kaynak tespiti yapılır. Tespit edilen kaynaklardan okumalar yapılır ve notlar çıkarılır. Haccın, umrenin, hacda yapılan ibadetlerin tanımları yapılır. Kur?an-ı Kerim ve sünnetten hac, hac ibadetlerine ilgili ayet ve hadisler çıkarılır. Haccın İslam dinindeki yeri ve önemi ortaya koyulur. Öğrenciler veri toplamayı, Kur´an-ı Kerim ve hadislere nasıl ulaşacağını öğrenir. Haccın tarihsel süreci incelenir. Hacda yapılan ibadetlerin hangi olaylar üzere Allah?ın ibadet kıldığı, hangi peygamber döneminden kaldığı incelenir. Hac ya da umre ibadetini yerine getirmiş kişilerden hacda yaptıkları ibadetlerle ilgili bilgiler toplanır. Kaynaklardan, Hac ya da umre ibadetinin yerine getirmiş kişilerden toplanan bilgiler, sınırlandırılır projemiz için gerekli olan kısımlar ayıklanır. Böylece hacda yapılan ibadetlerin sembolik, tarihsel anlamları ön plana çıkar, kişi bu ibadetleri eda ederken yaptıklarını anlamlandırır. Hacda yapılan ibadetlerin sembolik ve tarihsel anlamları kaleme alınır ve A4 kâğıtlarına çıktısı alınır ve bu ibadetler fotoğraflanır. Kaleme alınan yazılar ve fotoğraflar renkli kartonlara yapıştırılır. İnceleme projemizin raporu hazırlanır, değerlendirmesi yapılır. İnceleme projemiz sunuma hazır hale gelir. Veri toplama, sınırlandırma vs. projenin her aşamasında öğrenci son derece aktiftir, öğretmen öğrenciye rehber konumundadır. Sonuç olarak inceleme projemizde hacda, umrede yapılan bu ibadetlerin, tarihi arka planlarını inceleyerek tarihsel olarak anlamlandırdık ve hikmetlerini inceledik, böylece kişinin bu ibadetleri eda ederken yaptıklarını anlamlandırmasını sağladık.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.02.2019 - Güncelleme: 21.02.2019 13:36 - Görüntülenme: 507
  Beğen | 1  kişi beğendi