T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / TEPEBAŞI - Kazım Karabekir İmam Hatip Ortaokulu

Bizim Hikayemiz

Sıra No

Proje Adı

Proje Türü

Proje Alanı

Amaç/Özet/Araştırma Yöntemi

 

 

 

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bizim Hikâyemiz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tasarım

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dil ve Edebiyat

PROJE AMACI: ?Öykü?, gerçekleşmesi olası durumlar için kullanılır. Kaynağını gerçek yaşamdan alan, olmuş ya da olması muhtemel olayları ele alan konular, kurmaca öykülere göre daha az hata barındıracağından, genç öykü yazarı için idealdir. Genç öykü yazarı öyküdeki gelişim sürecini kronolojik açıdan ele alırsa daha az hatalı kurgu oluşturabilir. Amacımız öğrencilerimizi yazı yazmaya yönlendirmek, onların geleceğin yazarları olabileceklerini göstermektir. Birçok kişi hikâye yazmak ve bunu başkalarıyla paylaşmak ister. Ancak beğenilmeme kaygısı ve başka çekinceler çoğu kişinin bu şevkinin kırılmasına neden olur. Unutmayınız ki her başarılı hikâyede bile mutlaka eleştirilecek bir şeyler bulur insanlar. Bu nedenle tasarladığınız ve oluşturmak istediğiniz yaşamları yazmaktan çekinmemeliyiz. Tabii ki ilk yazdığınız hikâyelerin çok başarılı olmasını, çevrenizdekiler tarafından beğeniyle karşılanması düşük bir ihtimal. Her şey de olduğu gibi hikâye yazmada da çıraklık evresi yaşanabilmektedir. Bu nedenle ortaya çıkan başarısız hikâyeleri bir basamak gibi kullanıp daha kaliteli ürünlere ulaşmaya gayret etmelisiniz.

 

PROJEÖZETİ:Hikâyelergenellikleinsanımerkezealanedebîmetinlerdir.Bütünhikâyelerde,olayveyadurumlarıaktaranbiranlatıcı yer alır ve bu anlatıcı belli bir bakış açısıyla ayrıntıları okura aktarır. Hikâyelerde hayatın belli bir kesiti ele alınır ve olayların içindeki kişiler belirgin özellikleriyle sunulurlar. Bu tür edebî metinlerde olaylar belirli bir zaman ve mekânda gerçekleşir. Zaman ve mekâna ilişkin öğeler, hikâyedeki olayların akışını veya kişilerin özelliklerini doğrudan etkilemektedir. Hayat, yatağınızdan kalktığınızda, yüzünüzü yıkadığınızda, kahvaltıya oturduğunuzda değil; eşikten atlayıp sokak kapısını araladığınızda başlar. Hayatı yakalamaya gayret etmezseniz, onun öyküsünü yazmaya çalışmak şöyle dursun; yazılmış öyküsünde yan karakter bile olamazsınız. Kafanızda hoş bir konu var, önünüzde kâğıt-kalem ve düşünceniz tümüyle yazmaya ayarlıyorsunuz. Ama yazamıyorsunuz çünkü yeterli gücü bulamadınızbaşlamakiçin.?İlham!?demeyin,osadeceustalaştığınızdaçalarkapınızı.Siz,yazmaalışkanlığındanyoksunsunuz.

Çünkü roman, şiir, öykü derken sadece okuma alışkanlığı verdik size yazma alışkanlığını edinmek elinizde. Hikâye yazarken unutmamalıyız ki, hikâye okurken okuyucular hikâye karakterlerinin gördüklerini ?görmek?, hissettiklerini ?hissetmek?, ve yaşadıklarını ?yaşamak? ister.

 

PROJE YÖNTEMİ: Projemiz okulumuzun 6. ve 8. sınıflarından istekli öğrencilerimizle yapılacak. Türkçe öğretmeninin rehberliğinde okulumuz öğrencilerine hikâyeler yazdırılacak. Hikâyelerde konu sınırlaması olmayacak. Bir hikâye oluşturmanın ilk aşaması yazılacak olan temanın ve konunun belirlenmesidir. Konunun belirlenmediği bir hikâye yazma çalışması muhtemelen tamamlanamayacaktır. Hikâye konusunu bulmakta zorlanmamak adına günlük yaşamda iyi bir gözlemci olmak faydalı olacaktır. Her öğrenci kendi hikâyesini özgür bir şekilde yazabilecek. Hikâyeler 1000 kelimeden az olmayacak. Hikâyeler daha önce bir yarışmaya gönderilmemiş olacak. İnternet vb. yerlerde yer alan hikâyeler buralarda kullanılmayacak. Beyin fırtınası yapmak öğrencileri hikâyenin yönü ve gidişatı konusunda düşünmeye sevk eder. Sorular hikâyenin geliştirilmesine yardımcı olur. Sorulabilecek örnek sorular: - Daha sonra ne oldu? - Neredeydiler? - Çevrelerinde neler vardı? - Ne gördüler, duydular ve hissettiler? - Karakter ne söyledi. neler yaptı? Beyin fırtınası için geliştirilen malzemeler öğrencinin hikâyeyi özetlemesinden ziyade öğrencinin hikâyenin başında, ortasında ve sonunda yazılacak detayları ve bilgileri kurgulamasına ve organize etmesine yardımcı olmalıdır. Hikâyeler son halleri ile çizgisiz kâğıtlara yazılacak. Görevlendirilen öğrenciler hikâyelerde yer alan yazım ve noktalama yanlışlarını düzeltecek. Görevlendirilen öğrenciler toparlanan hikâyelerin son hallerini bir basımevine götürerek hikâyeleri kitap hâline getirecek. Kitap haline getirilemezse A4 çizgisiz kâğıtlara çıktısı alınarak hikâyeler birleştirilecek. Ciltlenmesi yapılacak. Bu proje esnasında öğrenciler hikâyelerini yazarken istedikleri bakış açısını kullanabilecekler ve istedikleri kişinin ağzından yazabileceklerdir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.02.2019 - Güncelleme: 21.02.2019 13:39 - Görüntülenme: 328
  Beğen | 0  kişi beğendi